Examples of our work and feedback from our customers

The success of joint projects depends on mutual trust. Here you can find examples of this work … and what our clients appreciate about working with us. Some examples are deliberately distorted for confidentiality reasons.

Fallbeispiel strategische Weiterentwicklung

Die Heraus­forderungen:

Wie kann man das Angebot einer Wissensplattform für Klimakommunikation strategisch erweitern – was will die Zielgruppe – was ist sinnvoll?

Der Kunde:

Geschäftsführung klimafakten.de – die Wissensplattform für Klimaforschung; Zielgruppe: Multiplikatoren im Bereich Klimawandel/Klimaschutz in Deutschland.

Die Methode:

Nutzeranalyse der Plattform, Nutzerbefragung online, Expertenbefragung in Deutschland/Österreich/Schweiz, Erarbeitung von strategischen Angebotserweiterungen, 2 Strategieworkshops mit der Geschäftsleitung, Zusammenfassung der Ergebnisse, Vorbereitung der Gesellschafterversammlung.

Die Aufgabe von Kaiserscholle:

Konzeption des Projektes über rund 7 Monate, Gesamtprojektmanagment, Aufsetzen, Durchführen und Analysieren der Marktforschungsanalysen/Interviews, Ableitung der stategischen Optionen, Workshopkonzeption, Moderation und Dokumentation.

Der Erfolg:

Erweiterung des Angebotsspektrums auf Basis einer neuen Value Proposition, Anpassung des Online- und Offline-Angebotes, Freigabe durch die Gesellschafter.

„Eine hoch produktive Zusammenarbeit – wir haben uns sehr gut beraten gefühlt.“
Carel Mohn, Projektleiter klimafakten.de

Fallbeispiel Brand Management

Die Heraus­forderungen:

Wie steuert man eine Online-Marke ganzheitlich über eine komplexe Organisation, die unterschiedliche Anforderungen in diversen Geschäftsbereichen hat?

Die Methode:

Aufbau eines Brand Management-Systems inkl. Brand Cockpit mit regelmäßiger Datenerhebung, Auswertungen und Wettbewerbsvergleich.

Die Aufgabe von Kaiserscholle:

Beratung des Markenteams und des Vorstandes beim Aufbau der Marktforschung und Aufsetzen des Brand Performance Management Systems inkl. regelmäßiger Begleitung des gesamten Prozesses. 

Der Erfolg:

Projekt ist in Bearbeitung

„Kaiserscholle versteht die drei wichtigsten Dinge systematischer Markenführung: dass sie erstens auf Zahlen und Fakten basieren muss, zweitens auch praktisch umsetzbar sein muss – und nicht zuletzt drittens: dass sie es schafft, Vorstände und Mitarbeiter gleichermaßen zu begeistern.“
Marc-Sven Kopka, Vice President External Affairs XING

Workshop: Geschäftsmodelle für Werbeagenturen MIT Künstlicher Intelligenz

Die Heraus­forderungen:

  • Was müssen Werbeagenturen beim Einsatz von KI beachten?
  • Welche Best Practice Beispiele funktionieren heute schon?
  • Welche Chancen/Risiken können neuen oder bestehenden KundInnen aufgezeigt werden?
  • Welche KI-Tools unterstützen uns dabei?
  • Wann ist der richtige Zeitpunkt für die Unterstützung oder der Neueinsatz von KI?

Der Kunde:

AIKA e.V. – Allianz Inhabergeführter Kommunikationsagenturen

Die AIKA ist ein Zusammenschluss von Kommunikationsprofis, die, interdisziplinär und bestens vernetzt, nach innen und außen kooperieren. Alles beginnt mit dem persönlichen Austausch auf Basis von Vertrauen, gemeinsamer Interessen und der gezielten Weiterentwicklung von Kompetenz bis zu gemeinsamen Netzwerk-Projekten.

So entstehen spannende Ideen und Konzepte, die zu innovativen Lösungen führen. Zum Nutzen der Agenturen und deren Kunden.

Die Workshop-Methode:

Buzzwords werden immer wieder durchs Dorf getrieben. AI oder KI werden dabei mehr oder weniger aus berufenem und weniger berufenem Munde gedeutet. Die Spannweite der Interpretation reicht von Wunderwelt bis Weltuntergang. Das sollte in einem Strategie-Workshop der AIKA im November 2019 anfassbar gemacht werden: Mit einem Impulsvortrags zu KI im Marketing und einem Workshops zu MartTech-Tools mit KI.

Die Aufgabe von Kaiserscholle:

2-tägigen Veranstaltung: 

Impulsvortrag: „Was ist KI?“; „Wo sehen MarketingmanagerInnen einen Nutzen“; „Wie und wo wird KI schon eingesetzt?“; „Welche Best-Practise-Cases funktionieren schon?“; „Wie sieht die Zukunft mit KI und Marketing aus?“.

Am 2. Tag ging es dann in ein praktisches KI-World-Café. Hier galt es, das Verstandene in Fallbeispielen umzusetzen. Wie kann man als Werbeagentur mit den vorgestellten KI-Best-Practice-Tools arbeiten, wie generiert man draus Geschäft? Daraus wurden erfolgversprechende neue KI-Produkte entwickelt.

Der Erfolg:

Frontal-Unterricht oder schlaue Bücher können viel Wissen vermitteln, was fehlt ist die Anwendung des Gelernten. Hier hilft eine professionelle Wissensvermittlung und ein aktiver Workshops Gelerntes wird viel effektiver reflektiert. Nach den 2 Tagen konnten die TeilnehmerInnen ein erfolgsversprechendes Geschäftsmodell mit nach Hause nehmen. Jetzt gilt es, dieses weiter zu entwickeln.

„Eine inhaltlich perfekte Vorbereitung des Themas mit konkreten und brandaktuellen Best Practice Beispielen. Kaiserscholle hat unseren AIKA Mitgliedern viel Wissenswertes und eine neue Perspektive für ihr eigenes Business mit KI ermöglicht! Mit einzigartigen und neuen Ideen, spektakulären Erkenntnissen und einem Gepäck voller KI flogen wir als frische „KI Experten“ wieder nach Hause. Ein Case hat dabei das Potential zu einem Blogbuster für die AIKA zu werden!“
Achim Weber, Vorstand AIKA

Fallbeispiel Segmentierung/ Internationale Versicherung

Die Heraus­forderungen:

Eine Hilfestellung für die angestellte VersicherungsmaklerInnen zu erstellen, die schnell und einfach im Kundenerstgespräch erkennt, welche Versicherung für welchen Kunden richtig ist. Und das über alle Länder hinweg einheitlich – denn die KlientIn ist eine weltweit agierende Versicherung.

Die Methode:

Entwicklung einer Kunden- und Zielgruppensegmentierung auf Basis von Marktforschung, Zuordnung der wichtigsten Produkte je Segment, Pilotierung der Maklerzusammenarbeit sowie das Zuspielen von Kundenadressen entlang der Segmentbeschreibungen in der Schweiz und Ausrollen der neuen Segmentierung für alle Märkte.

Die Aufgabe von Claudia Bünte:

Projektentwicklung, Projektleitung, Entwicklung und Supervision der Marktforschung, Entwicklung der Segmentierung, Pilotierung mit eigenem Team und Kliententeam in der Schweiz, Entwicklung des Ausroll-Plans.

Der Erfolg:

Die Segmentierung ist seit 2007 in Gebrauch.

Fallbeispiel Mehrmarken­management

Die Heraus­forderungen:

Wie kann man zwei Marken im selben Markt anbieten und dabei interne Effizienzen heben, ohne sich selbst Konkurrenz zu machen? Die Vaillant Group, Europas Nr. 2 für Heizungsanlagen, führt in den meisten Ländern Europas 2 Marken gleichzeitig: Vaillant und Saunier Duval.

Der Kunde:

Vaillant Group Marketing, verantwortlich für beide Marken.

Die Aufgabe von Kaiserscholle:

Konzeption des Gesamtprojektes über rund 10 Monate, Gesamtprojektmanagment, Aufsetzen und Durchführen der Marktforschungsanalysen und interner Top-Management-Interviews, gemeinsam mit dem Klienten: Entwicklung der zukünftigen Sollpositionen beider Marken für Europa, Erstellung des Business-Cases, Entwicklung der Steuerkreis-Unterlagen zur Entscheidungsvoreitung für den Vorstand, nach Entscheidung Ableitung des neuen Erscheinungsbildes beider Marken entlang aller Kundenkontaktpunkte in Abteilungsworkops, Unterstützung bei der Entwicklung des neuen Corporate Designs, Erarbeitung der Mitarbeiter/Innen-Trainings für alle Märkte in Europa.

Der Erfolg:

2 strategisch sauber getrennte Markenpositionen und Angebote am Markt. Einheitliches Markenversprechen in allen Ländern je Marke. Ergebnis: keine interne Kannibalsierung, effizientere interne Prozesse, klar definierte Kundenkontaktpunkte/Customer Journey.

„Kaiserscholle hat uns geholfen, unsere beiden Marken für die Kunden inhaltlich zu trennen und intern Effizienzen zu heben.“
Dr. Patrick Metzler, Head of Strategy, Vaillant Group

 

Fallbeispiel Marketing ROI/ Automobil

Die Heraus­forderungen:

Zunehmende Medienvielfalt, stagnierende oder sogar rückläufige Werbebudgets, steigende Kosten für digitales Marketing. Und der Vorstand für Marketing und Vertrieb ohne ein Managingsystem der Werbeausgaben. So ging es einem international tätigen Automobilhersteller.

Die Methode:

Aufnahme aller Medienkosten der letzte 3 Jahre der wichtigsten 3 Märkte in Europa; Analyse der Spendings nach wichtigen Ratios wie Ausgaben/Autolaunch, Effizienz und Effektivität; Entwicklung eines Medienbewertungsalgorithmus, für zukünftige Allokation zusammen mit allen Marketingverantwortlichen des Klienten; Ableitung von Empfehlungen für Ausgabenallokation auf die effektivsten und effizientesten Medien. Projektdauer: 6 Monate.

Die Aufgabe von Claudia Bünte:

Projektmanagement, Aufnahme/Analyse der Ausgaben der letzen 3 Jahre, Entwicklung des Allokationsalgorithmus, Ableitung der Allokationsempfehlung, Steuerung des Kliententeams.

Der Erfolg:

Effizienzgewinn von 10 % im nächsten Jahr (mehrere Millionen Euro Einsparung bei gleicher Leistung), optimierter Budgeterstellungsprozess auf Basis des neuen Spending-Managing-Systems.

Fallbeispiel Markenführung in B2B

Die Heraus­forderungen:

Wie schafft man es als B2B2C Anbieter, dass die Businesspartner die eigene Marke und ihre Marke ausreichend gut pflegen? LEDVANCE, die neue Marke hinter Osram, hatte diese Herausforderung mit ihren B2B-Kunden, in diesem Fall die weltweit führenden Elektrogroßhändler.

Die Methode
– 3 Stufen:

Stufe 1: Kunden-der-Kunden-Befragung: 5.000 Elektroinstallateure wurden in 5 Märkten weltweit zu ihren Anforderungen an ihre Großhändler befragt. Ergebnis: Preis spielt nicht die wichtigste Rolle, sondern guter Service und Verlässlichkeit – Werte, die man von einer starken Marke erwartet

Stufe 2: 4 Kongresse weltweit zur Kommunikation der Ergebnisse, Key Note zu „warum starke Marken in B2B wichtig sind“ inkl. 4 Case Studies und Workshoprunden

Stufe 3: Veröffentlichung der Ergebnisse der Studie sowie Leitfaden zur Markenführung in B2B

Die Aufgabe von Kaiserscholle:

Impulsvortrag „Warum starke Marken in B2B wichtig sind“; Moderation der Workhshops, Erstellung der 4 Case Studies und der Studie (zusammen mit Dr. Oliver Vogler und Sascha Stürze).

Der Erfolg:

Über 800 Teilnehmer auf den Kongressen, mehr als 3.000 Downloads der Studie. Veröffentlichung eines Paxisartikels im Journal of Brand Strategy in der nächsten Ausgabe.

„Frau Professor Bünte ist in der Lage, Markenführung fesselnd für Praktiker zu erklären.“
Dr. Oliver Vogler, Head of Strategy and Marketing, LEDVANCE

Strategie mit KI

Die Heraus­forderungen:

Viele Unternehmen fragen sich aktuell:

  • Warum ist KI im Marketing und in der Werbung wichtig?
  • Wie nutzen andere Unternehmen bereits KI?
  • Welche Best Practice Tools gibt es schon, die nachweislich funktionieren?
  • Wie verändert KI die Strategie im Marketing und in der Werbung?
  • Mit welchen Tipps kann ich KI sinnvoll nutzen?

Der Kunde:

Die EOS Gruppe ist einer der führenden technologiegetriebenen Finanzinvestoren und Experte in der Bearbeitung von Außenständen. Das Kerngeschäft des Unternehmens ist der Ankauf von unbesicherten und besicherten Forderungsportfolios. Mit über 40 Jahren Erfahrung bietet EOS rund 20.000 Kunden in 26 Ländern weltweit intelligente Dienstleistungen rund um das Forderungsmanagement.

Die wichtigsten Zielbranchen sind Banken, Versorgungsunternehmen, Immobilien und E-Commerce. EOS beschäftigt mehr als 7.500 Mitarbeiter und ist Teil der Otto Group.

Die Aufgabe von Kaiserscholle:

Keynote als Impuls für die Zukunft der Strategie – Strategiemeeting der Abteilung Corporate Communications & Marketing

Der Erfolg:

„Liebe Claudia,
das war ein toller Vortrag von dir bei uns: abwechslungsreich, klug erzählt und eine passende Tiefe, um neugierig zu machen. Genau die Inspiration, die ich mir für mein Team gewünscht habe! Danke dafür.“

Lara Flemming, Head of Corporate Communications & Marketing,
EOS Holding GmbH, Hamburg

Case study strategic further development

The challenges:

How to strategically expand the offer of a knowledge platform for climate communication – what does the target group want – what makes sense?

The customer:

Management klimafakten.de – the knowledge platform for climate research; target group: multipliers in the field of climate change/climate protection in Germany.

Method:

User analysis of the platform, user survey online, expert survey in Germany/Austria/Switzerland, development of strategic offer extensions, 2 strategy workshops with the management, summary of the results, preparation of the shareholders’ meeting.

The task of Kaiserscholle:

Conception of the project over about 7 months, overall project management, setting up, conducting and analyzing the market research analyses/interviews, deriving the strategic options, workshop conception, moderation and documentation.

The success:

Expansion of the range of products and services on the basis of a new value proposition, adaptation of the online and offline offering, approval by the shareholders.

“A highly productive collaboration – we felt very well advised.”
Carel Mohn, Project Manager klimafakten.de

Case study Brand Management

The challenges:

How do you holistically manage an online brand across a complex organization that has diverse requirements in diverse business units?

Method:

Establishment of a brand management system incl. Brand Cockpit with regular data collection, evaluations and competitive comparison.

The task of Kaiserscholle:

Advising the brand team and the board on setting up market research and setting up the brand performance management system incl. regular monitoring of the entire process. 

The success:

Project is in progress

“Kaiserscholle understands the three most important things about systematic brand management: first, that it must be based on facts and figures; second, that it must also be practically implementable – and last but not least, third: that it manages to inspire board members and employees alike.”
Marc-Sven Kopka, Vice President External Affairs XING

Workshop: Business Models for Advertising Agencies WITH Artificial Intelligence

The challenges:

  • What do advertising agencies need to consider when using AI?
  • Which best practice examples are already working today?
  • What opportunities/risks can be highlighted to new or existing customers?
  • What AI tools will help us do this?
  • When is the right time to support or redeploy AI?

The customer:

AIKA e.V. – Alliance of Owner-Managed Communications Agencies

The AIKA is an association of communication professionals who, interdisciplinary and optimally networked, cooperate internally and externally. It all starts with personal exchange based on trust, common interests and the targeted further development of competence through to joint network projects.

This gives rise to exciting ideas and concepts that lead to innovative solutions. For the benefit of agencies and their customers.

The workshop method:

Buzzwords are always being bandied about. AI or KI are more or less interpreted by experts and less experts. The span of interpretation ranges from wonder world to end of the world. This should be made tangible in a strategy workshop of AIKA in November 2019: With a keynote presentation on AI in marketing and a workshop on MartTech tools with AI.

The task of Kaiserscholle:

2-day event:

Keynote presentation: “What is AI?”; “Where do marketing managers see a benefit?”; “How and where is AI already being used?”; “Which best practice cases are already working?”; “What does the future look like with AI and marketing?”.

On Day 2, we went to a hands-on AI World Café. Here, the task was to apply what had been understood in case studies. How can you work as an advertising agency with the presented AI best practice tools, how do you generate business from it? From this, promising new AI products have been developed.

The success:

Frontal teaching or clever books can impart a lot of knowledge, what is missing is the application of what has been learned. Here, professional knowledge transfer and active workshops help to reflect on what has been learned much more effectively. After the 2 days, the participants were able to take home a promising business model. The task now is to develop this further.

“A perfect preparation of the topic in terms of content with concrete and red-hot best practice examples. Kaiserscholle gave our AIKA members a lot of knowledge and a new perspective for their own business with AI! With unique and new ideas, spectacular insights and a luggage full of AI we flew back home as fresh “AI experts”. In the process, one case has the potential to become a blogbuster for AIKA!”
Achim Weber, Board of Directors AIKA

Case study segmentation/ international insurance

The challenges:

To create an aid for employed insurance brokers that quickly and easily identifies which insurance is right for which client during the initial client meeting. And uniformly across all countries – because the client is a globally active insurance company.

Method:

Development of a customer and target group segmentation based on market research, allocation of the most important products per segment, piloting of the broker cooperation as well as the feeding of customer addresses along the segment descriptions in Switzerland and roll-out of the new segmentation for all markets.

Claudia Bünte's task:

Project development, project management, development and supervision of market research, development of segmentation, piloting with own team and client team in Switzerland, development of roll-out plan.

The success:

Segmentation has been in use since 2007.

Multi-brand management case study

The challenges:

How can you offer two brands in the same market and leverage internal efficiencies without having to to compete with itself? Vaillant Group, Europe’s No. 2 for heating systems, carries 2 brands simultaneously in most European countries: Vaillant and Saunier Duval.

The customer:

Vaillant Group Marketing, responsible for both brands.

The task of Kaiserscholle:

Conception of the overall project over a period of about 10 months, overall project management, setting up and conducting the market research analyses and internal top management interviews, together with the client: Development of the future target positions of both brands for Europe, creation of the business case, development of the steering committee documents to prepare the decision for the board of directors, after decision derivation of the new appearance of both brands along all customer contact points in departmental workshops, support in the development of the new corporate design, development of the employee/staff trainings for all markets in Europe.

The success:

2 strategically cleanly separated brand positions and offerings on the market. Uniform brand promise in all countries per brand. Result: no internal cannibalization, more efficient internal processes, clearly defined customer contact points/customer journey.

“Kaiserscholle has helped us separate our two brands in terms of content for customers and leverage efficiencies internally.”

Dr. Patrick Metzler, Head of Strategy, Vaillant Group

Case study Marketing ROI/ Automotive

The challenges:

Increasing media diversity, stagnating or even declining advertising budgets, rising costs for digital marketing. And the Board of Marketing and Sales without a management system of advertising expenses. This is what happened to an internationally active automobile manufacturer.

Method:

Recording of all media costs of the last 3 years of the most important 3 markets in Europe; analysis of the spendings according to important ratios like spend/autolaunch, efficiency and effectiveness; development of a media evaluation algorithm, for future allocation together with all marketing managers of the client; derivation of recommendations for spend allocation on the most effective and efficient media. Project duration: 6 months.

Claudia Bünte's task:

Project management, recording/analysis of expenses for the last 3 years, development of the allocation algorithm, derivation of the allocation recommendation, management of the client team.

The success:

Efficiency gain of 10% next year (several million euros savings for the same output), optimized budget preparation process based on the new spending management system.

Case study brand management in B2B

The challenges:

As a B2B2C provider, how do you ensure that your business partners maintain your brand and their brand sufficiently well? LEDVANCE, the new brand behind Osram, had this challenge with its B2B customers, in this case the world’s leading electrical wholesalers.

The method
- 3 levels:

Stage 1: Customer-of-customers survey: 5,000 electrical installers in 5 markets worldwide were surveyed about their requirements of their wholesalers. Result: Price does not play the most important role, but good service and reliability – values that are expected from a strong brand

Stage 2: 4 congresses worldwide to communicate results, key note on “why strong brands matter in B2B” incl. 4 Case Studies and Workshop Rounds

Stage 3: Publication of the results of the study and guidelines for brand management in B2B

The task of Kaiserscholle:

Keynote speech “Why strong brands are important in B2B”; moderation of the workshops, preparation of the 4 case studies and the study (together with Dr. Oliver Vogler and Sascha Stürze).

The success:

Over 800 participants at the congresses, more than 3,000 downloads of the study. Publication of a Paxis article in the Journal of Brand Strategy in the next issue.

“Professor Bünte is able to explain brand management in a captivating way for practitioners.”
Dr. Oliver Vogler, Head of Strategy and Marketing, LEDVANCE

Strategy with AI

The challenges:

Many companies are currently asking themselves:

  • Why is AI important in marketing and advertising?
  • How are other companies already using AI?
  • What best practice tools already exist that have been proven to work?
  • How is AI changing strategy in marketing and advertising?
  • What tips can I use to make sense of AI?

The customer:

The EOS Group is one of the leading technology-driven financial investors and an expert in the processing of accounts receivable. The company’s core business is the purchase of unsecured and secured receivables portfolios. With over 40 years of experience, EOS offers intelligent receivables management services to around 20,000 customers in 26 countries worldwide.

The main target industries are banking, utilities, real estate and e-commerce. EOS employs more than 7,500 people and is part of the Otto Group.

The task of Kaiserscholle:

Keynote as an impulse for the future of strategy – Strategy Meeting of the Corporate Communications & Marketing Department

The success:

“Dear Claudia,
that was a great lecture from you with us: varied, cleverly told and a suitable depth to arouse curiosity. Just the inspiration I wanted for my team! Thanks for that.”

Lara Flemming, Head of Corporate Communications & Marketing,
EOS Holding GmbH, Hamburg